ZFŚS, fundusz socjalny, świadczenia socjalne, świadczenie urlopowe
lupa
A A A

Świadczenia socjalne dla pracowników - Dodatek nr 8 do Ubezpieczeń i Prawa Pracy nr 9 (291) z dnia 1.05.2011

Rodzaje pomocy socjalnej udzielanej z Funduszu oraz osoby uprawnione do korzystania z tej pomocy

Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych jest funduszem spożycia zbiorowego. Osobami uprawnionymi do korzystania z jego zasobów są:

  • pracownicy i ich rodziny,
     
  • emeryci i renciści, byli pracownicy i ich rodziny,
     
  • inne osoby, którym przyznano w regulaminie prawo do korzystania ze świadczeń socjalnych finansowanych z Funduszu.

Fundusz jest instytucją prawną, która ma łagodzić różnice w poziomie życia pracowników i ich rodzin, a jego adresatami są zwłaszcza rodziny o najniższych dochodach - tak wyjaśnił Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 20 sierpnia 2001 r. (sygn. akt I PKN 579/00, OSNP 2003/14/331). Pomoc powinna być kierowana do osób faktycznie jej potrzebujących, np. do pracowników lub emerytów, którzy osiągają niski dochód na jedną osobę w rodzinie. Oceniając sytuację materialną pracownika należy brać pod uwagę również jego dochody osiągane poza zakładem pracy, a także dochody członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie z pracownikiem.

Fundusz jest przeznaczony na finansowanie działalności socjalnej, przez którą należy rozumieć:

  • różne formy wypoczynku - wypoczynek urlopowy w różnych formach, takich jak wczasy, kolonie, obozy, zimowiska, wycieczki, spływy kajakowe, wczasy agroturystyczne itp.,
     
  • działalność kulturalno-oświatową - zakup biletów wstępu na koncerty, do kina, teatru, opery, organizowanie imprez kulturalnych w zakładzie pracy,
     
  • działalność sportowo-rekreacyjną - organizowanie zawodów sportowych i gier, w których biorą udział pracownicy i ich rodziny, zakup sprzętu, wyposażenie sali gimnastycznej, siłowni,
     
  • opiekę nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego - tworzenie zakładowych żłobków, klubów dziecięcych i przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego, dofinansowanie opłat związanych z wymienioną formą opieki nad dziećmi,
     
  • udzielanie pomocy materialnej rzeczowej lub finansowej - w przypadku zdarzeń losowych, a także zapomóg pracownikom znajdującym się w niedostatku,
     
  • pomoc na cele mieszkaniowe.
Ważne: Usługi i świadczenia w zakresie różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej i sportowo-rekreacyjnej mogą być finansowane z Funduszu zarówno wówczas, gdy są organizowane w kraju, jak i za granicą.

Zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń z Funduszu (z uwzględnieniem kryterium socjalnego) oraz zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności, określa pracodawca w regulaminie ustalanym zgodnie z art. 27 ust. 1 albo z art. 30 ust. 5 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. nr 79, poz. 854 z późn. zm.), a w razie braku związków uzgodnionym z pracownikiem wybranym przez załogę.

Wskazując w ustawie, że z Funduszu może być udzielana pomoc na cele mieszkaniowe, nie określono na jakiego rodzaju potrzeby mieszkaniowe środki Funduszu mogą być przeznaczone. W tej sytuacji dysponenci Funduszu samodzielnie decydują o wydzieleniu puli środków Funduszu na cele mieszkaniowe oraz o formach pomocy i jej wysokości. Pomoc może być udzielana m.in. na budowę lokalu mieszkalnego w domu wielorodzinnym bądź budowę domu jednorodzinnego, remont, adaptację lub modernizację posiadanego lokalu lub jego wykup. W literaturze przedmiotu przyjmuje się (J. Stefaniak, Służba Pracownicza 1999/11/24), że działalność socjalna nie powinna obejmować następujących rodzajów wydatków:

  • inwestycji socjalnych, z wyjątkiem sytuacji określonej w art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy, przewidującej możliwość przeznaczenia części uzyskanego przychodu ze sprzedaży, dzierżawy i likwidacji środków trwałych służących zakładowej działalności socjalnej na odtworzenie zakładowych obiektów socjalnych,
     
  • kosztów prowadzenia przyzakładowego żywienia zbiorowego (zakładowych stołówek, restauracji, barów itp.),
     
  • kosztów utrzymania przyzakładowej służby zdrowia,
     
  • profilaktycznych szczepień ochronnych,
     
  • kosztów dojazdów do pracy,
     
  • wydatków związanych z obchodami jubileuszy zakładowych, świąt branżowych, kościelnych itp.,
     
  • szkoleń i innych wydatków na podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników.
Ważne: Wydatkowanie środków pieniężnych z Funduszu na inne cele niż określone w ustawie jest niedopuszczalne i może skutkować nakazaniem zwrotu bezprawnie przekazanych kwot.

Uwaga! W sprawie imprez zakładowych o charakterze integracyjnym wypowiadał się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, który w wyroku z dnia 13 lutego 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 4283/06, M.Podat. 2007/10/42 uznał, że imprezy integracyjne nie są działalnością socjalną, ponadto nie uwzględniają kryterium socjalnego, dlatego wydatki na ich organizację powinny być finansowane ze środków obrotowych. Poglądu tego w części nie podzielił Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 23 października 2008 r. (sygn. akt II PK 74/08, OSNP 2010/7-8/88), w którym stwierdził, iż działalność w postaci imprez masowych, jak pikniki, "andrzejki", organizowanie wycieczek (w tym o charakterze integracyjnym) - mieści się w pojęciu działalności socjalnej jako rodzaj działalności rekreacyjnej względnie działalności w postaci różnych form krajowego wypoczynku. Z kolei kryterium socjalne znajduje zastosowanie jedynie do przyznawania ulgowych świadczeń i usług. Zatem w przypadku gdy regulamin Funduszu przewiduje wydatkowanie środków na inne jeszcze cele, mieszczące się w ramach działalności socjalnej - może on ustalać inne zasady korzystania z tych świadczeń, np. powszechnej dostępności na równych zasadach z imprez integracyjnych, w tym np. pikników, "andrzejek", czy wycieczek. Niezależnie od powyższego, kwalifikacja spotkania świątecznego do usług o charakterze wypoczynkowym, sportowo-rekreacyjnym, czy nawet kulturalno-oświatowym mogłaby być uznana za zbyt daleko idącą.

  Przykład  

Pracodawca zawarł w regulaminie Funduszu postanowienie, że każdy pracownik odchodzący na emeryturę otrzyma upominek sfinansowany ze środków Funduszu, w kwocie odpowiedniej do sytuacji dochodowej rodziny pracownika.

Zakup upominków pracownikom przechodzącym na emeryturę nie może być uznany za pomoc socjalną i jako taki jest niedozwolony. Fakt, iż wartość upominku uzależniono od sytuacji materialno-bytowej pozostaje bez znaczenia. Postanowienie regulaminowe jako sprzeczne z ustawą powinno zostać usunięte.

  Przykład  

W zakładzie pracy kilka osób odbywa staż na mocy umowy podpisanej ze starostą. Pracodawca przyznaje tym osobom takie same świadczenia z Funduszu jak pracownikom.

Pracodawca postępuje prawidłowo pod warunkiem, że w obowiązującym u pracodawcy regulaminie działalności socjalnej widnieje odpowiedni zapis, np. "stażystom przysługują świadczenia na zasadach obowiązujących pracowników zakładu". Uprawnionymi do korzystania z Funduszu są bowiem pracownicy i ich rodziny, emeryci i renciści (byli pracownicy) i ich rodziny oraz inne osoby, którym pracodawca przyznał w regulaminie prawo do korzystania ze świadczeń socjalnych finansowanych z Funduszu.

  Przykład  

Pracownica będąca w okresie trzymiesięcznego wypowiedzenia złożyła wniosek o dofinansowanie zaplanowanych w tym okresie wczasów.

W okresie wypowiedzenia pracownik zachowuje wszystkie uprawnienia pracownicze aż do momentu ustania zatrudnienia. Nie ma zatem przeszkód dla przyznania pracownicy dofinansowania, o ile są spełnione kryteria określone w regulaminie Funduszu.

Ważne: Przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu, a udzielana pomoc ma charakter uznaniowy.

W zakładzie, w którym działa organizacja związkowa, przyznawanie pracownikom świadczeń z Funduszu dokonywane jest w uzgodnieniu z tą organizacją. Dysponowanie przez pracodawcę środkami Funduszu, bez uzgodnienia z zakładowymi organizacjami związkowymi, uprawnia te organizacje do żądania przekazania przez pracodawcę na rzecz Funduszu rozdysponowanych kwot - tak wynika z wyroku Sądu Najwyższego z dnia 19 listopada 1997 r. (sygn. akt I PKN 373/97, OSNP 1998/17/507).

Kryteria oraz częstotliwość korzystania przez pracowników i członków ich rodziny z dopłat do wypoczynku powinny być zawarte w regulaminie Funduszu.

  Przykład  

Pracownik korzystał w styczniu 2011 r. z 7 dni urlopu (z 12 dni wypoczynku). Pracodawca odmówił mu jednak wypłaty przewidzianego w regulaminie świadczenia pod nazwą "wczasy pod gruszą", motywując to zbyt krótkim urlopem.

Okres urlopu warunkujący przyznanie dopłaty do wypoczynku pracownika powinien wynikać z postanowień regulaminu. W przypadku "wczasów pod gruszą" nie ma ustawowego wymogu 14 dni wypoczynku. Taki warunek przewidziano jedynie w odniesieniu do świadczenia urlopowego. Kryterium to może jednak przewidywać regulamin Funduszu. Prawidłowość postępowania pracodawcy należy zatem oceniać na podstawie postanowień wymienionego aktu wewnątrzzakładowego.

  Przykład  

Pracownica wystąpiła o dofinansowanie do wczasów dla całej rodziny oraz dodatkowo do wyjazdu na obóz narciarski dziecka.

Nie ma przeszkód, aby pracownik korzystał z różnych form pomocy, jeśli jest to zgodne z regulaminem, a pracownik spełnia kryteria socjalne.

  Przykład  

Pracownik ubiega się o dofinansowanie do wypoczynku. Dla celów określenia czy i w jakiej wysokości pracownikowi może być przyznane powyższe dofinansowanie, pracodawca zażądał od niego oświadczenia o dochodach rodziny. Zdaniem pracownika wystarczająca jest informacja o jego wynagrodzeniu za pracę jaką posiada pracodawca.

Rację ma pracodawca. Informacja o wynagrodzeniu pracownika nie obrazuje sytuacji materialnej rodziny. Brak stosownego oświadczenia może uzasadniać odmowę wypłaty dofinansowania ze środków Funduszu.

  Przykład  

Pracownik zatrudniony na 1/4 etatu wystąpił o dofinansowanie wczasów.

Wymiar czasu pracy nie powinien mieć wpływu na wielkość świadczenia. O wysokości dofinansowania do wypoczynku powinny decydować wyłącznie kryteria socjalne (sytuacja życiowa, rodzinna i materialna osoby uprawnionej).

 

www.ZFSS.pl - Świadczenia z Funduszu:

 Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl
www.RozliczenieWynagrodzenia.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Vademecum Kadrowego - kompleksowo opracowane zagadnienia z prawa pracy
Vademecum Księgowego - zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych

GOFIN PODPOWIADA

Kompleksowe opracowania tematyczne

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.