Działalność socjalna w firmie - Dodatek nr 6 do Ubezpieczeń i Prawa Pracy nr 6 (264) z dnia 10.03.2010
Wysokość odpisów obligatoryjnych i fakultatywnych oraz terminy ich dokonywania
Odpis podstawowy na jednego zatrudnionego wynosi 37,5% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą. Przy czym odpis podstawowy na jednego pracownika wykonującego prace w szczególnych warunkach lub prace o szczególnym charakterze w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz. U. nr 237, poz. 1656), dalej wykonującego prace szczególne, wynosi 50% przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa wyżej. Z kolei wysokość odpisu podstawowego na jednego pracownika młodocianego wynosi w pierwszym roku nauki 5%, w drugim roku nauki 6%, a w trzecim roku nauki 7% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli było wyższe.
Oprócz odpisów obligatoryjnych ustawa umożliwia dokonanie odpisów fakultatywnych zwiększających Fundusz o 6,25% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego na każdego:
-
zatrudnionego pracownika posiadającego znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności,
-
emeryta i rencistę, nad którym pracodawca sprawuje opiekę socjalną.
Pracodawca rozpoczynający działalność w roku kalendarzowym, zobowiązany do utworzenia Funduszu, dokonuje odpisu na Fundusz od następnego roku kalendarzowego, chyba że rozpoczęcie działalności w roku kalendarzowym następuje w wyniku komercjalizacji, przejęcia, podziału lub połączenia zakładu (lub jego części) z równoczesnym przejęciem pracowników.
Przeciętne wynagrodzenie miesięczne, będące podstawą do wyliczenia odpisów na Fundusz, ogłasza Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” nie później niż do dnia 20 lutego każdego roku. Obwieszczeniem z dnia 19 lutego 2010 r. Prezes GUS ogłosił, że przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej, pomniejszone o potrącone od ubezpieczonych składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe oraz chorobowe, w 2009 r. wyniosło 2.716,71 zł, a w drugim półroczu 2009 r. wyniosło 2.794,25 zł. Ponieważ przeciętne wynagrodzenie w drugim półroczu 2009 r. jest wyższe od przeciętnego wynagrodzenia z 2009 r., to stanowi ono podstawę do wyliczenia odpisu podstawowego na jednego pracownika w 2010 r.
Wysokość odpisu w 2010 r. wynosi:
Okres | 2010 r. (zł) | |
Kwota przeciętnego wynagrodzenia |
2.794,25 |
|
Podstawa prawna: | (brak publikacji aktu prawnego) | |
Odpis podstawowy | ||
na jednego zatrudnionego w warunkach normalnych | 37,50% |
1.047,84 |
na jednego zatrudnionego, wykonującego prace szczególne |
50,00% |
1.397,13 |
na jednego pracownika młodocianego: |
|
|
- I rok nauki | 5,00% |
139,71 |
- II rok nauki | 6,00% |
167,66 |
- III rok nauki | 7,00% |
195,60 |
Zwiększenia fakultatywne (uznaniowe) | ||
na każdą osobę zatrudnioną, w stosunku do której orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności |
6,25% |
174,64 |
na każdego emeryta i rencistę, nad którym zakład sprawuje opiekę | 6,25% | 174,64 |
Ważne: Pracodawcy tworzący w danym roku Fundusz przekazują na jego rachunek pierwszą ratę odpisów podstawowych na ten rok, która wynosi co najmniej 75% równowartości odpisów całorocznych, w terminie do 31 maja każdego roku kalendarzowego. Do 30 września pracodawca przekazuje pozostałe środki na odpis podstawowy oraz całość odpisów dobrowolnych. |
Ostatecznej korekty odpisów, według rzeczywistego średniorocznego zatrudnienia, dokonuje się w końcu roku kalendarzowego.
Zwracam uwagę! Jak już wspominaliśmy, pracodawca może - przy zachowaniu obowiązków formalnych i proceduralnych - ukształtować wysokość odpisu na niższym poziomie.
|
Przykład |
|
Pracodawca zatrudnia część pracowników przy pracy o szczególnym charakterze w rozumieniu przepisów ustawy o emeryturach pomostowych. Regulamin wynagradzania przewiduje, że odpis na Fundusz na tę grupę będzie się kształtował na poziomie analogicznym jak na pozostałych pracowników. Obniżenie w regulacjach zakładowych wysokości odpisu (przy dochowaniu przewidzianych prawem procedur) jest dopuszczalne na mocy art. 4 ustawy. Pracodawca pozostaje zatem w zgodzie z przepisami prawa w tym zakresie.
|
Przykład |
|
Pracodawca zaplanował w bieżącym roku zatrudnienie na poziomie 112 pracowników, w tym 90 etatów dla pracowników zatrudnionych w normalnych warunkach, 18 etatów dla wykonujących prace szczególne, 4 pracowników młodocianych w III roku nauki zawodu. Ponadto pracodawca obejmuje opieką socjalną 5 emerytów.
Odpis na Fundusz w br. kształtuje się następująco:
-
odpis podstawowy na zatrudnionych w tzw. normalnych warunkach pracy: 94.305,60 zł (90 etatów x 1.047,84 zł),
-
odpis podstawowy na wykonujących prace szczególne: 25.148,34 zł (18 etatów x 1.397,13 zł),
-
odpis podstawowy na pracowników młodocianych w III roku nauki: 782,40 zł (4 osoby x 195,60 zł),
-
ogółem: 94.305,60 zł + 25.148,34 zł + 782,40 zł = 120.236,34 zł.
Ponadto pracodawca zamierza dokonać odpisu fakultatywnego na emerytów objętych opieką socjalną. W bieżącym roku wyniesie on 873,20 zł (5 osób x 174,64 zł).
Pracodawca przekaże w końcu maja br. na rachunek Funduszu kwotę 90.177,26 zł (75% x 120.236,34 zł), natomiast do 30 września 2010 r. kwotę 30.932,28 zł [(120.236,34 zł - 90.177,26 zł + 873,20 zł)]. W końcu grudnia dokona natomiast porównania stanu zatrudnienia planowanego z rzeczywistym i ewentualnej korekty na rachunku Funduszu.
Środki Funduszu mogą zostać zwiększone o:
-
wpływy z opłat pobieranych od osób i jednostek organizacyjnych korzystających z działalności socjalnej,
-
darowizny oraz zapisy osób fizycznych i prawnych,
-
odsetki od środków Funduszu,
-
wpływy z oprocentowania pożyczek udzielonych na cele mieszkaniowe,
-
wierzytelności likwidowanych zakładowych funduszy socjalnego i mieszkaniowego,
-
przychody z tytułu sprzedaży, dzierżawy i likwidacji środków trwałych służących działalności socjalnej, w części nieprzeznaczonej na utrzymanie lub odtworzenie zakładowych obiektów socjalnych,
-
przychody z tytułu sprzedaży i likwidacji zakładowych domów i lokali mieszkalnych w części nieprzeznaczonej na utrzymanie pozostałych zakładowych zasobów mieszkaniowych,
-
inne środki określone w odrębnych przepisach.
Za przychód ze sprzedaży lub likwidacji, o którym mowa powyżej, uważa się przychód ze sprzedaży lub likwidacji pomniejszony o koszty tej sprzedaży lub likwidacji. Zwiększenia te nie dotyczą pracodawców postawionych w stan upadłości lub likwidacji, z wyłączeniem przedsiębiorstw państwowych likwidowanych w celu prywatyzacji.
Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 17 lutego 2000 r. (sygn. akt I PKN 538/99, OSNP 2001/14/462) wyjaśnił, że obowiązek przekazania na Fundusz przychodów z tytułu sprzedaży, dzierżawy i likwidacji środków trwałych dotyczy środków, które aktualnie służą działalności socjalnej, a nie tych, które służyły lub mogłyby jej służyć w przyszłości.
Ważne: Przedsiębiorcy mogą dodatkowo zwiększać środki Funduszu z zysku netto do podziału, a spółdzielnie - z nadwyżki bilansowej. |
Środkami Funduszu administruje pracodawca. Administrowanie to polega nie tylko na dysponowaniu środkami Funduszu, lecz także na realizacji wynikających z ustawy obowiązków. Obejmuje zwłaszcza zapewnienie obsługi finansowej, kadrowej i technicznej funkcjonowania Funduszu w zakładzie pracy.
www.ZFSS.pl - Tworzenie i rezygnacja z Funduszu:
Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl | ||
www.RozliczenieWynagrodzenia.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|