Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 21 (327) z dnia 1.11.2012
Korekta drugiej raty odpisu na ZFŚS
Czy w związku ze zmniejszeniem zatrudnienia albo błędnym zawyżeniem kwoty pierwszej raty odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, dopuszczalna była jego korekta przy odprowadzaniu drugiej raty odpisów?
Wobec braku regulacji wyłączającej możliwość takiej korekty należy uznać, iż było to dopuszczalne, a w pierwszym przypadku - zawyżenia kwoty - nawet konieczne.
Pracodawca tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, dalej Fundusz obligatoryjnie, dokonuje odpisu w dwóch ratach:
- pierwszej - płatnej do końca maja danego roku, w wysokości co najmniej 75% równowartości odpisu podstawowego,
- drugiej - płatnej do końca września danego roku - w kwocie stanowiącej różnicę między odpisem pełnym (uwzględniającym odpis podstawowy oraz zwiększenia fakultatywne), a kwotą przekazaną w maju.
Przy czym podstawę naliczania odpisu stanowi przeciętna planowana w danym roku kalendarzowym liczba zatrudnionych u pracodawcy, skorygowana w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych, obejmująca pracowników zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy (po przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy).
W świetle powyższego w terminie do końca grudnia danego roku pracodawca może być zobligowany do przekazania "trzeciej raty" odpisu. Wówczas bowiem dokonuje ostatecznej weryfikacji wielkości ustalonego odpisu porównując planowaną i faktyczną przeciętną liczbę osób zatrudnionych, a następnie odpowiednio koryguje środki znajdujące się na rachunku Funduszu. Tak wynika z art. 6 ust. 2-3 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 592 ze zm.), dalej ustawy oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz. U. nr 43, poz. 349).
Niektórzy autorzy wyrażają stanowisko, iż zmiany w stanie zatrudnienia w trakcie roku kalendarzowego nie dają podstaw do korekty Funduszu przed końcem roku. Naszym zdaniem jest to jednak stanowisko zbyt daleko idące, bowiem korekta Funduszu dokonana wówczas w końcu roku służy do ostatecznego jego zbilansowania. Nieprzewidziane na początku roku zmiany w stanie zatrudnienia stanowią podstawę korekty śródrocznej, co należy wywieść zarówno ze sposobu ustalania odpisu (powinien się on opierać o prawidłowo ustaloną liczbę zatrudnionych) oraz wielkości i celu zgromadzonych środków (powinny pozostawać w korelacji ze stanem zatrudnienia). Jeśli natomiast chodzi o przekazanie na rachunek Funduszu niewłaściwej kwoty na skutek błędu pracodawcy, to niezależnie od trybu w jakim stwierdzono pomyłkę, korekta powinna nastąpić bezzwłocznie. Jej celem nadrzędnym jest usunięcie stanu niezgodnego z prawem.
www.ZFSS.pl - Tworzenie i rezygnacja z Funduszu:
Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl | ||
www.RozliczenieWynagrodzenia.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|