Przegląd Podatku Dochodowego nr 22 (478) z dnia 20.11.2018
Bezpłatny udział pracowników w wycieczce integracyjnej
Zamierzamy zorganizować wycieczkę dla pracowników firmy. Wyjazd będzie miał charakter integracyjny, zostanie sfinansowany ze środków ZFŚS. Uczestnictwo pracowników w wycieczce jest dobrowolne. Czy taki sposób finansowania jest dopuszczalny, zważywszy na fakt, że nie jest stosowane kryterium dochodowe? Czy u pracowników uczestniczących w wycieczce powstanie przychód podlegający opodatkowaniu?
Finansowanie z ZFŚS wycieczki mającej charakter powszechnie dostępny nie jest uzależnione od stosowania kryterium dochodowego. U pracowników biorących udział w wycieczce integracyjnej nie powstanie przychód do opodatkowania.
1. Finansowanie wycieczki z ZFŚS
Zasady tworzenia przez pracodawców zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (zwanego dalej Funduszem) i gospodarowania jego środkami reguluje ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1316 ze zm.). Fundusz jest przeznaczony na finansowanie działalności socjalnej, przez którą należy rozumieć usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, sprawowanej przez dziennego opiekuna lub nianię, w przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową. W definicji tej mogą się więc mieścić również wycieczki jako forma wypoczynku, rekreacji, w tym wycieczki o charakterze integracyjnym.
Ustawodawca przyjął jednak, że przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu (art. 8 ust. 1 ustawy).
Czy w tym przypadku udział osób uprawnionych w wycieczce mającej za cel m.in. integrację pracowników powinien być uzależniony od kryterium socjalnego?
Na ten temat wypowiedział się Sąd Najwyższy w wyroku z 23 października 2008 r., sygn. akt II PK 74/08, w którym czytamy: "(...) art. 8 ust. 1 ustawy o z.f.ś.s., określający zasady przyznawania usług i świadczeń, nie odnosi się do całości działalności socjalnej zakładu pracy. Według jego wyraźnego brzmienia odnosi się on wyłącznie do przyznawania ulgowych usług i świadczeń, co powinno być uzależnione od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania ze środków Funduszu. Jest oczywiście dopuszczalne przeznaczenie regulaminem zakładowym całości środków Funduszu na usługi (świadczenia) przyznawane na zasadach ulgowych i wówczas znajduje zastosowanie zasada przyznawania świadczeń wedle kryteriów określonych art. 8 ust. 1, czyli według tzw. kryterium socjalnego. Natomiast w wypadku, kiedy regulamin przewiduje wydatkowanie środków na inne jeszcze cele - mieszczące się w ramach działalności socjalnej - może on ustalać inne zasady korzystania z tych świadczeń, np. powszechnej dostępności na równych zasadach imprez integracyjnych. (...) Trudno bowiem przyjąć, że korzystanie z takich form działalności socjalnej jak spotkania integracyjne miałoby być uzależnione od tzw. kryterium socjalnego, czyli od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu. Zaprzeczałoby to istocie tej usługi. Gdyby jednak w ramach tej usługi przewidziano na rzecz uczestników dodatkowo ulgowe świadczenia (usługi), to powinny one zostać uzależnione od kryterium socjalnego".
Wyrażony pogląd znalazł odzwierciedlenie m.in. w wyroku Sądu Apelacyjnego w Łodzi z 5 października 2015 r., sygn. akt III AUa 106/15, który podzielił pogląd SN, że uzależnianie udziału pracowników w imprezach zbiorowych od kryterium socjalnego byłoby sprzeczne z celem takiej formy działalności socjalnej. Sąd Apelacyjny stoi na stanowisku, że wręcz pożądane jest obejmowanie materią regulaminową zasady powszechnej dostępności do innych świadczeń, niż ulgowe, na równym poziomie dla wszystkich uprawnionych. Natomiast indywidualnie przyznawane świadczenia (i usługi) powinny być w każdym przypadku uzależnione od kryterium socjalnego, jako świadczenie ulgowe, a więc ich wysokość powinna uwzględniać sytuację życiową, rodzinną i materialną każdego uprawnionego.
Zwróć uwagę!
Regulamin ZFŚS może przewidywać wydatkowanie środków na cele socjalne o powszechniej dostępności na równych zasadach, tj. bez stosowania kryterium socjalnego. |
2. Uczestnictwo w wycieczce - skutki podatkowe
Za ugruntowany należy uznać pogląd, że udział pracownika w spotkaniu integracyjnym nie przynosi mu korzyści i wobec tego nie skutkuje powstaniem przychodu podatkowego.
Przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 10 października 2018 r., nr 0112-KDIL3-1.4011.375.2018.1.GM wyjaśnił, że dokonując oceny, czy udział pracowników w wycieczkach prowadzi do powstania przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu ustawy o PIT, należy kierować się wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13, w którym stwierdzono, że za przychód pracownika mogą być uznane świadczenia, które:
- zostały spełnione za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie),
- zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść, a korzyść ta jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi (nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).
W ocenie Trybunału Konstytucyjnego obiektywne kryterium wystąpienia po stronie pracownika przysporzenia majątkowego (korzyści) nie jest spełnione, gdy pracodawca proponuje swoim pracownikom udział w spotkaniach integracyjnych, choćby organizowanych poza miejscem pracy (imprezy wyjazdowe). W tym przypadku, nawet jeśli pracownik uczestniczy w spotkaniu dobrowolnie, to po jego stronie nie pojawia się żadna korzyść, choćby w postaci zaoszczędzenia wydatku. Bez elementu realnego w postaci otrzymania korzyści przez pracownika, nie uzyskuje on przychodu. Nie występuje zdarzenie, z którym ustawa wiąże powstanie obowiązku podatkowego. Ponadto, gdy brak jest możliwości skonkretyzowania indywidualnie przypisanego świadczenia, nie można mówić o określeniu jego wysokości. W rezultacie udział w wycieczce, który był dobrowolny, nie oznacza uzyskania przez uczestniczących w niej przychodu, gdyż brak jest podstaw, by świadczenie adresowane do wszystkich przypisać indywidualnym uczestnikom jako ich wymierną korzyść.
Zwróć uwagę!
Sfinansowanie z ZFŚS wycieczki zorganizowanej na zasadzie powszechnej dostępności, nie powoduje powstania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia. |
www.ZFSS.pl - Świadczenia z Funduszu:
Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl | ||
www.RozliczenieWynagrodzenia.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|